Vuoden Strategiateko 2018 -tunnustus Kyrö Distillery Companylle

12.12.2018

SSJS Kimmo Suominen, Finnairin Eija Hakakari, Kyrö Distillery Companyn Miika Lipiäinen, Kotkan kaupungin Marika Kirjavainen
SSJS Kimmo Suominen, Finnairin Eija Hakakari, Kyrö Distillery Companyn Miika Lipiäinen, Kotkan kaupungin Marika Kirjavainen

VUODEN STRATEGIATEKO 2018 -TUNNUSTUS KYRÖ DISTILLERY COMPANYLLE

 

Suomen Strategisen Johtamisen Seura (SSJS) jakoi viidennen kerran Vuoden Strategiateko –tunnustuksen. Vuoden Strategiateko on näkyvä, strategiaa elävöittävä teko, joka on osaltaan vaikuttanut positiivisesti Suomen, yksittäisen yrityksen, toimialan tai yhteisön kehitykseen.

Tänä vuonna SSJS:n jäsenet olivat ehdottaneet 15 organisaatiota tunnustuksen saajaksi. Näistä seuran hallitus oli valinnut kolme kovatasoista finalistia: Finnair Oyj, Kotkan kaupunki ja Kyrö Distillery Company, jotka esittäytyivät Vuoden Strategiateko -tilaisuudessa 12.12.2018.

 

Tilaisuuden osallistujat, SSJS:n jäsenet, valitsivat Vuoden Strategiateko –tunnustuksen saajaksi Kyrö Distillery Companyn seuraavin perusteluin:

Kyrö Distillery Company on onnistunut nopeasti kasvamaan ja kansainvälistymään sekä luomaan poikkeuksellisen vahvan tuotebrändin, joka ammentaa yrityksen perinteistä. Pienestä Pohjanmaan Isostakyröstä maailman metropolien tax-free myymälöihin, yökerhoihin ja baareihin ponnistanut Kyrö Distillery on poikkeuksellinen tarina suomalaisessa kasvuyrityskentässä. Kyrö Distillery vahvistaa uskoa suomalaisyritysten menestymiseen kansainvälisesti kilpailukykyisten tuotebrändien luomisessa.

 

Kaksi muuta finalistia Finnair Oyj ja Kotkan kaupunki palkittiin  kunniamaininnalla niinikään vahvoin perustein:

Finnair on onnistunut kasvamaan jopa markkinoita nopeammin käyttämällä yhtiön maantieteellistä sijaintia kilpailuetunaan. Finnair tarjoaa nopeimmat yhteydet kasvavilla Aasian ja Euroopan välisillä lentomarkkinoilla. Finnair on pystynyt hyödyntämään digiajan ratkaisuja mm. investoimalla Digital Finnair -ohjelmaan, jossa toteutetaan asiakkaille digitaalisia palveluja. Henkilöstölle on kehitetty matkustamon SkyPay-sovellus ja linjahuollon sovellus, jotka tehostivat toimintaa merkittävästi.

Kotkan kaupunki lähti rohkeasti keväällä 2018 uudistamaan strategiaansa haastamalla kaikki kotkalaiset mukaan ideoimaan sekä tuomaan esille, mitä he pitävät tärkeänä kaupungin kannalta. Kaupunki panosti open strategy -lähestymistapaan huomattavan paljon esimerkiksi sekä järjestämällä erilaisia yleisötilaisuuksia eri kohderyhmille että toteuttamalla strategiapelin verkossa. Suomen mittakaavassa Kotkan kaupungin strategia ja sen toteuttaminen ovat huomionarvoisia ja poikkeuksellisia.

 

”SSJS haluaa tehdä strategiasta organisaation käytännön voimavaran, joka elää sekä arjessa että muokkaa tulevaisuutta. Tähän liittyen jäsenistö aktivoitiin ehdottamaan tekoja, jotka ovat merkittävästi edistäneet organisaation, toimialan tai koko Suomen kilpailuetua”, perustelee SSJS:n puheenjohtaja Kimmo Suominen Vuoden Strategiateon valitsemista.

 

SSJS järjesti Vuoden Strategiateon 12.12.2018 yhteistyössä Azets Insights Oy:n kanssa.