Strategiatiedon foorumi
Strategiatiedon foorumi kokoaa strategiseen johtamiseen liittyvää keskustelua ja tietoa. Tarkoituksena on aikaansaada elävää keskustelua strategiasta ja kehittää eteenpäin strategisen johtamisen ajattelua ja siihen liittyvää käsitteistöä.
Strategian työkalupakki
Teemme töitä sen eteen, että suomalaiset osaavat ajatella ja johtaa strategisesti. Strategiatiedon työkalupakki jakaa helposti lähestyttäviä neuvoja ja vinkkejä erilaisista strategiatyön työvälineistä.
Ota seuran kanava seurantaan YouTubessa!

OSA 1: SWOT-analyysi
Uhka vai mahdollisuus? Vahvuus vai heikkous? SWOT-analyysi on suosituin ja tunnetuin yksittäinen strategiatyökalu lukuisten tutkimusten mukaan. Sitä käytetään niin yrityksissä, julkishallinnon organisaatiossa kuin järjestöissä. Siihen

OSA 2: PESTEL-analyysi
Mitä on meneillään? Mitä tapahtuu? Strategisessa johtamisessa toimintaympäristön seuraaminen ja siitä riittävän tarkan kuvan hahmottaminen ovat avainasioita. PESTEL-analyysi on yksi parhaista välineistä, joilla kuvaa toimintaympäristöstä

OSA 3 – VRIO
Mistä kilpailuetu syntyy? Mikä on ydinosaamista? Millainen resurssi on arvokas ja harvinainen sekä kilpailijoiden vaikea kopioida? VRIO-analyysissä tarkastellaan organisaation potentiaalisia kilpailuedun lähteitä. Menetelmä auttaa hahmottamaan

OSA 4 – Laajennettu SWOT TOWS
Mitä tulisi tehdä? Millaisia strategian valintoja tarvitaan? Analyysit on tehty – mitäs nyt? SWOT-analyysistä voi olla joskus vaikea saada irti asioita johtopäätösten tekemiseen. SWOTin jatkoversio,

OSA 5 – Viisi kilpailuvoimaa
Viisi kilpailuvoimaa: Missä kilpailussa olemme? Millä säännöillä pelataan? Kuka voittaa? Missä meidän tulisi pärjätä? Strategiaguru Michael Porterin keskeinen ajatus on, että strategian muodostamisen ydin on

OSA 6 – Sinisen meren strategia
Miten tehdään asiakkaalle arvoa tuovia strategisia valintoja? Miten tehdä jotain sellaista, jota kukaan muu ei tee? Jokainen organisaatio toimii kilpailussa – mutta pitääkö aina kilpailla?

OSA 7 – Heikot signaalit
Kaikki muutokset eivät ole isoja ja helposti havaittavia, vaan osa muutoksista on pienempiä ja vaikeammin tunnistettavia. Näitä kutsutaan heikoiksi signaaleiksi.

OSA 8 – Business Model Canvas (BMC)
Miten rakennetaan menestyvä toimintamalli? Miten kehitetään ansaintalogiikkaa? Liiketoimintamallin kuvaamiseen on kehitetty Busines Model Canvas -työkalu. Se on helppokäyttöinen ja visuaalinen tapa kuvata liiketoimintamallin oleelliset osat.

OSA 9 – Sidosryhmäanalyysi
Mitkä ovat strategisia kumppaneitamme? Miten pidämme sidosryhmämme tyytyväisinä? On sanottu, että yksi tapa määritellä yritys on ajatella sitä sidosryhmiensä yhteenliittymänä. Sidosryhmät ovat tahoja, joilla on

OSA 10 – Value Proposition Canvas (VPC)
Value Proposition Canvas, eli arvoehdotuskanvaasi. Sen avulla mennään syvemmälle siihen, kuka asiakas on ja mitä hän oikeasti haluaa. Value Proposition Canvas ei keskity siihen, miten liiketoimintamalli teknisesti toimii – vaan siihen, miten se vastaa asiakkaan tarpeisiin.
Strategiasanasto
Strategiasanasto kokoaa yhteen strategiatyön keskeisimmät käsitteet strategiatyön tueksi yrityksissä, julkisissa organisaatioissa ja muissa yhteisöissä. Sanasto edistää yhteistä kieltä ja ymmärrystä strategisessa ajattelussa sekä toimii oppimisen ja kehittämisen välineenä. Pääasiallisena lähteenä toimii teos Strategisen johtamisen käsitteet – englanniksi ja suomeksi (2005), jonka päätoimittaja on Tomi Laamanen.
Strategiatietoa blogissa

Tekoäly strategiatyössä – tehokkuutta, osallistamista ja eettisiä haasteita
Johtopäätöksiä Strategiatiedon foorumista: tekoälyllä on valtava potentiaali parantaa strategiatyön laatua ja tehokkuutta, mutta inhimillisen luovuuden, eettisen harkinnan ja johtamisen merkitys ei katoa. Organisaatioiden on tärkeää investoida osaamisen kehittämiseen, datan vastuulliseen käsittelyyn sekä jatkuvaan oppimiseen, jotta ne voivat hyödyntää tekoälyn tarjoamat mahdollisuudet kestävästi ja vastuullisesti myös tulevaisuudessa.

Strateginen johtaminen tänä päivänä
Strategia on organisaation kompassi tulevaisuuteen. Sen avulla määritämme suunnan, priorisoimme resurssit ja luomme yhteisen ymmärryksen tavoitteista. Mutta miten varmistamme, ettei strategia jää pelkäksi paperiksi, vaan

Strategiatiedon keskeiset käsitteet
Strateginen johtaminen on vakiinnuttanut asemansa tapana ajatella organisaatioiden johtamista. Strategia auttaa organisaatioita tavoittelemaan menestystä pitkällä aikavälillä ja tästä syystä strategian suunnittelu on keskeinen käsite strategisessa johtamisessa. Strategia myös edellyttää onnistuakseen strategian toteuttamisen johtamista sekä jatkuvaa kehittämistä ja oppimista. Blogimme käsittelee juuri näitä keskeisiä käsitteitä.