Strategian työkalupakki:

OSA 3 – VRIO

Mistä kilpailuetu syntyy? Mikä on ydinosaamista? Millainen resurssi on arvokas ja harvinainen sekä kilpailijoiden vaikea kopioida? VRIO-analyysissä tarkastellaan organisaation potentiaalisia kilpailuedun lähteitä. Menetelmä auttaa hahmottamaan oman organisaation aineettomia ja aineellisia resursseja suhteessa kilpailijoihin.

Video on upotettu Seuran YouTube-kanavalta. Jos video ei näy, kannattaa hyväksyä kolmannen osapuolen evästeet käyttöön. Voita kastoa videon myös suoraan YouTube-kanavaltamme: www.youtube.com/@StrategiaSuomi .
Jaa video

Kaikki sarjan videot:

Value Proposition Canvas VPC

OSA 10 – Value Proposition Canvas (VPC)

Value Proposition Canvas, eli arvoehdotuskanvaasi. Sen avulla mennään syvemmälle siihen, kuka asiakas on ja mitä hän oikeasti haluaa. Value Proposition Canvas ei keskity siihen, miten liiketoimintamalli teknisesti toimii – vaan siihen, miten se vastaa asiakkaan tarpeisiin.

Lue lisää
Sidosryhmäanalyysi

OSA 9 – Sidosryhmäanalyysi

Mitkä ovat strategisia kumppaneitamme? Miten pidämme sidosryhmämme tyytyväisinä? On sanottu, että yksi tapa määritellä yritys on ajatella sitä sidosryhmiensä yhteenliittymänä.

Lue lisää
Heikot signaalit

OSA 7 – Heikot signaalit

Kaikki muutokset eivät ole isoja ja helposti havaittavia, vaan osa muutoksista on pienempiä ja vaikeammin tunnistettavia. Näitä kutsutaan heikoiksi signaaleiksi.

Lue lisää
Viisi kilpailuvoimaa somebanneri

OSA 5 – Viisi kilpailuvoimaa

Viisi kilpailuvoimaa: Missä kilpailussa olemme? Millä säännöillä pelataan? Kuka voittaa? Missä meidän tulisi pärjätä? Strategiaguru Michael Porterin keskeinen ajatus on,

Lue lisää
Pestel-analyysin some-kuva

OSA 2: PESTEL-analyysi

Mitä on meneillään? Mitä tapahtuu? Strategisessa johtamisessa toimintaympäristön seuraaminen ja siitä riittävän tarkan kuvan hahmottaminen ovat avainasioita. PESTEL-analyysi on yksi

Lue lisää

OSA 1: SWOT-analyysi

Uhka vai mahdollisuus? Vahvuus vai heikkous? SWOT-analyysi on suosituin ja tunnetuin yksittäinen strategiatyökalu lukuisten tutkimusten mukaan. Sitä käytetään niin yrityksissä,

Lue lisää